Algemene voorwaarden
1 Algemene informatie
1.1 Contactgegevens
Adios Reizen
Postbus 728
3900 AS Veenendaal
Tel: 0346-445012
Mail: [email protected]
1.2 Bankgegevens
IBAN: NL21 INGB 0006 3423 75
KVK: 30129955
btw: NL004102721B01
1.3 Brancheverenigingen
Op een boeking van de vakanties zijn naast deze algemene voorwaarden van Adios Reizen ook de SGR-voorwaarden en de Wet op de reisovereenkomst van toepassing.
2 Voorwaarden om deel te nemen aan een reis georganiseerd door Adios Reizen
2.1 Deelnemers
Adios Reizen verzorgt begeleide groepsreizen voor mensen met een verstandelijke beperking of autismespectrumstoornis (ASS). Soms is er een combinatie van verschillende diagnoses. Om de verschillen per reis zo klein mogelijk te houden, biedt Adios Reizen verschillende reizen aan die afgestemd zijn op de zorg- en begeleidingsvraag van de deelnemers. Het aanbod is ingedeeld op basis van ons handjesbeleid met daaraan gestelde voorwaarden voor deelnemers:
2.1.1 Handjesbeleid
1-handje: Bij deze reizen vragen we een zeer grote mate van zelfredzaamheid. Je bent volledig zelfstandig in de zelfzorg. Je kan je eigen geld beheren, klokkijken, lezen en schrijven. Ook ben je verkeersveilig en hebt een zwemdiploma. Je kan een halve dag wandelen (met pauzes) zonder hulpmiddelen, ook op heuvelachtig terrein. Bij een 1-actief reis kan en wil je dagelijks excursies maken van een hele en soms een halve dag. Bij een 1-relax reis kan en wil je een reis met afwisseling tussen excursies en tijd voor ontspannen.
2-handjes: Bij deze reizen vragen we een grote mate van zelfredzaamheid. Je bent zelfstandig in de zelfzorg, hoogstens wordt er gevraagd of alles gelukt is. Je bent aardig zelfstandig met geld, maar hebt soms advies nodig. Je kan klokkijken, lezen en schrijven. Je bent redelijk verkeersveilig en hebt een zwemdiploma. Je kan een halve dag wandelen (met pauzes) zonder hulpmiddelen, ook op heuvelachtig terrein. Bij een 2-actief reis kan en wil je dagelijks excursies maken van een halve en soms een hele dag. Bij een 2-relax reis kan en wil je een reis met afwisseling tussen excursies en tijd voor ontspannen.
3-handjes -Je hebt soms toezicht of lichte ondersteuning nodig bij de zelfzorg. Bij het uitgeven van geld heb je hulp nodig. Je kan een beetje klokkijken, lezen en schrijven. Je bent redelijk of niet verkeersveilig. Je kan 2 uur wandelen (met pauzes) zonder hulpmiddelen. Bij een 3-actief reis kan en wil je dagelijks uitjes maken van een halve dag of soms rond de 2 uur. Bij een 3-relax reis kan en wil je regelmatig een uitje maken, maar ook de tijd nemen om te relaxen.
4-handjes – Je hebt ondersteuning en deels overname nodig bij de zelfzorg. Bij het uitgeven van geld heb je hulp nodig. Je kan matig of niet klokkijken, lezen en schrijven. Je bent matig of niet verkeersveilig. Je kan niet lopen of gebruikt een rollator of rolstoel. Bij een 4-actief reis kan en wil je dagelijks een uitje maken van een halve dag of rond de 2 uur, je kan ongeveer 2 uur lopen met pauzes en eventueel met rollator. Er is ook beperkt plek voor rolstoelers. Bij een 4-relax reis kan en wil je af en toe een uitje ondernemen, maar ook de tijd hebben om te relaxen. Je kan een halfuur lopen, eventueel met rollator, of je zit in een rolstoel.
Helaas kan Adios Reizen geen deelnemers accepteren die:
- een ernstige verstandelijke beperking hebben
- een meervoudige beperking hebben
- aanzienlijke dagelijkse of nachtelijke zorg nodig hebben
- actieve epilepsie hebben
- medicatie toegediend moeten krijgen
Adios reizen kan geen medische handelingen verrichten, zoals stoma-zorg overnemen of zorg omtrent een katheter of prikken bij diabetes. Neem bij twijfel altijd even contact op met Adios Reizen. Dit voorkomt teleurstellingen en kan zelfs tot aangename verrassingen leiden.
2.1.2 Uitsluiten van deelnemers
Adios Reizen behoudt zich het recht voor om een deelnemer uit te sluiten van (verdere) deelname aan de reis of activiteit. Redenen voor een dergelijke uitsluiting kunnen onder meer zijn:
- Gedragingen van de deelnemer tijdens eerdere vakanties of activiteiten, die het plezier van andere deelnemers ernstig hebben verstoord of als zodanig zijn ervaren;
- Psychische en/of lichamelijke ziekte, beperking of handicap van een deelnemer die naar redelijkheid niet geschikt wordt geacht voor de betreffende vakantie;
- Wangedrag van een deelnemer dat de goede uitvoering van de reis of activiteit ernstig verstoort en het plezier van andere deelnemers en reisbegeleiders belemmert;
- Grensoverschrijdend gedrag in (social media) contacten voorafgaand aan of tijdens de vakantie.
In geval van drastische veranderingen in de gezondheidstoestand van de deelnemers voor aanvang van de reis, dient Adios Reizen hiervan op de hoogte te worden gebracht. In overleg wordt bekeken of verdere deelname aan de reis mogelijk is.
2.1.3 Reiskeuze
Het is de verantwoordelijkheid van de deelnemer (of diens wettelijke vertegenwoordiger) om zorgvuldig te overwegen of de gekozen reis geschikt is voor het fysieke en/of verstandelijke vermogen van de deelnemer. Indien er bij Adios Reizen twijfel bestaat over de geschiktheid van de reis, behoudt Adios Reizen het recht voor om in samenspraak met de deelnemer en diens wettelijke vertegenwoordiger de reisopties te herzien. Indien Adios Reizen geen mogelijkheden ziet voor deen deelnemer om te deelnemen aan één van onze reizen, dan behoudt Adios reizen het recht om de deelname aan de reis te weigeren.
2.1.4. Aanmeldingsformulier
Op de website van Adios Reizen kan, via het reserveringsformulier, vrijblijvend een optie worden genomen op een van de reizen voor een periode van 14 dagen. Dit betekent dat er plek wordt vastgehouden op de gewenste reis. Na ontvangst van het reserveringsformulier wordt een e-mail met een link naar het online aanmeldingsformulier gestuurd. Definitieve aanmelding is alleen mogelijk door het volledig ingevulde aanmeldingsformulier in te dienen. Zodra Adios Reizen het aanmeldingsformulier heeft ontvangen, wordt dit door een deskundige beoordeeld. Op basis van de verstrekte informatie wordt bepaald of deelname aan de gekozen reis mogelijk is. Mochten er vragen zijn of zaken onduidelijk zijn, dan neemt Adios Reizen contact op. Bij goedkeuring van de inschrijving en binnen twee weken na ontvangst van het aanmeldingsformulier wordt de factuur verstuurd.
Om deel te nemen aan één van de reizen is het van essentieel belang dat de deelnemer Adios Reizen voorziet van alle informatie die relevant is voor de uitvoering van de reis. Het aanmeldingsformulier moet handicaps, eventuele begeleidingsbehoeften, medicatiegebruik en bestaande medische aandoeningen vermelden. Het is cruciaal dat dit formulier volledig, nauwkeurig en naar waarheid wordt ingevuld. Adios Reizen behandelt deze informatie vertrouwelijk. Het niet, onvolledig of incorrect verstrekken van deze gegevens kan leiden tot uitsluiting van (verdere) deelname aan de reis.
2.1.5. Verzekeringen
Adios Reizen adviseert sterk om een goede reis- en/of annuleringsverzekering af te sluiten bij deelname aan de reizen. Is de deelnemer woonachtig in Nederland, dan kan Adios Reizen deze verzekering direct bij het boeken afsluiten. Indien er geen woonadres in Nederland is, dient de deelnemer zelf voor de verzekering te zorgen.
Een reisverzekering kan tot één dag voor vertrek worden afgesloten. Een annuleringsverzekering moet binnen veertien dagen na het boeken van de reis worden afgesloten. Mocht de deelnemer toch geen gebruik willen maken van de reis- of annuleringsverzekering, dan kan dit binnen vijf werkdagen, na het boeken van de reis, schriftelijk aan Adios Reizen worden doorgegeven. Indien een reisverzekering wordt afgesloten binnen vijf dagen voor vertrek, dan is annulering hiervan niet meer mogelijk.
Uitsluiting aansprakelijkheid van Adios Reizen
Adios Reizen aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade waarvoor aanspraak op vergoeding bestaat vanuit een reis- en/of annuleringsverzekering. Deze schade moet bij de verzekeringsmaatschappij worden geclaimd.
2.1.6 Reisdocumenten
Iedere deelnemer dient te beschikken over een geldig identiteitsbewijs. Het is de verantwoordelijkheid van elke deelnemer om te voldoen aan de geldende voorschriften in de te bezoeken landen, zoals vereiste reisdocumenten of vaccinatiebewijzen. Het is van uiterst belang dat de opgegeven naam en voornaam op het aanmeldingsformulier exact overeenkomen met de naam en voornaam vermeld in het identiteitsbewijs. Onnauwkeurigheden kunnen resulteren in wijzigingskosten door de luchtvaartmaatschappij. Deze worden doorberekend aan de deelnemer(s).
2.1.7 Medicatiebeheer
Indien de deelnemer medicatie gebruikt, is het essentieel om de medicatielijst te verstrekken en aan te geven of er assistentie nodig is bij het innemen ervan. De hoofdboeker verleent hiermee toestemming aan Adios Reizen en haar begeleiders om de medicatie te beheren en/of toe te dienen. Eventuele wijzigingen in de medicatie dienen ruim voor vertrek aan Adios Reizen te worden doorgegeven. Voor het meenemen van medicatie op reis is doorgaans een medisch paspoort en een medische verklaring vereist. Een Europees Medisch Paspoort is, onder andere bij huisartsen en apotheken, verkrijgbaar tegen een kleine vergoeding.
2.2 Reizen
2.2.1 Gegarandeerd vertrek
Voor alle groepsreizen geldt een minimumaantal deelnemers. Adios Reizen heeft het recht om bij onvoldoende deelname de reis te annuleren. De deelnemer wordt hierover uiterlijk 21 dagen voor vertrek geïnformeerd. De reeds betaalde gelden worden dan volledig door Adios Reizen terugbetaald. Adios Reizen zal, waar mogelijk, met de deelnemer vrijblijvend naar alternatieven zoeken.
N.B. Een verzekering die bij een andere verzekeringsmaatschappij is afgesloten wordt niet door Adios Reizen terugbetaald.
2.2.2 Reisduur
De reisduur staat vermeld in hele dagen. De dagen van vertrek en aankomst als hele dagen zijn gerekend (dit is in verband met de eventueel afgesloten reis- en/of annuleringsverzekering).
2.2.3 Reisbescheiden
Vliegtickets en dergelijke worden door de reisbegeleiding of een medewerker van Adios Reizen beheerd. Meer informatie hierover wordt vermeld in de aanvullende reisinformatie die vooraf per e-mail of per post wordt verstuurd.
2.2.4 Reisbegeleiding
Adios Reizen organiseert vakanties met begeleiding voor deelnemers met een verstandelijke beperking, aangezien zij niet zelfstandig op vakantie kunnen gaan. Het team van ervaren en enthousiaste reisbegeleiders bestaat uit vrijwilligers. Samen streven zij ernaar om de deelnemers een fantastische vakantie-ervaring te bieden.
Het begeleidingsteam van een reis wordt geleid door een teamleider. Deze stuurt niet alleen de begeleiders aan, maar begeleidt en verzorgt ook samen met hen de deelnemers. Afhankelijk van de zorgcategorie bestaat het begeleidingsteam uit minimaal twee begeleiders, waarvan er ten minste één als teamleider fungeert.
2.3 Aansprakelijkheid van Adios Reizen en van de deelnemer
2.3.1 Aansprakelijkheid van Adios Reizen
Adios Reizen is jegens de deelnemer verantwoordelijk voor de correcte uitvoering van de verplichtingen voortvloeiend uit de reisovereenkomst. Ongeacht of deze verplichtingen worden uitgevoerd door Adios Reizen zelf of door andere dienstverleners die door Adios Reizen zijn ingeschakeld. Dit geldt echter onder voorbehoud van hetgeen vermeld in de de algemene voorwaarden.
2.3.2 Aansprakelijkheid van de deelnemer
Een deelnemer die dusdanige hinder of overlast veroorzaakt of kan veroorzaken, waardoor de goede uitvoering van de reis in sterke mate wordt bemoeilijkt, kan door Adios Reizen worden uitgesloten van verdere deelname aan de reis. Alle kosten die hieruit voortvloeien, komen voor rekening van de deelnemer, indien en voor zover de gevolgen van de hinder of overlast aan de deelnemer kunnen worden toegerekend.
De deelnemer is te allen tijde verantwoordelijk voor eventuele schade aan de accommodaties en/of inventaris. Ongeacht of deze schade het gevolg is van nalatigheid of handelingen van de deelnemer zelf of derden. De kosten voor het vergoeden van schade zijn voor rekening van de deelnemer. In geval van ernstige misdragingen kan het nodig zijn dat de reisbegeleiding en/of de accommodatieverschaffer passende maatregelen neemt. Adios Reizen kan geen aansprakelijkheid aanvaarden voor deze maatregelen en eventuele daaruit voortvloeiende kosten.
Adios Reizen is niet aansprakelijk voor vertragingen die de deelnemer oploopt en de eventueel daaruit voortvloeiende schade ten gevolge van welke oorzaak dan ook. Onder andere valt hieronder, doch niet uitsluitend, vertragingen veroorzaakt door technische mankementen aan een vervoermiddel, weersomstandigheden, drukte in het verkeer, stakingen en/of blokkades, het missen van aansluitingen, overboekingen, wijzigingen in de reis of in de activiteit aangebracht door de dienstverlener en annulering door de dienstverlener.
Adios Reizen is niet aansprakelijk voor kosten van bijvoorbeeld repatriëring, medicijnen, ambulancevervoer, ziekenhuisopname en doktersbezoeken in binnenland of buitenland, tijdens de reis of de activiteit, of als gevolg van de reis of van de activiteit, welke kosten voor rekening van de deelnemer zijn, die daarvoor zelf voorafgaand aan de reis of de activiteit een verzekering dient af te sluiten met een voldoende dekking.
Adios Reizen is niet verantwoordelijk voor schade, diefstal, verlies, letsel, of enig ander ongeval dat de reiziger overkomt, ongeacht de oorzaak of nalatigheid die daaraan ten grondslag ligt.
2.4 Reissom
De prijs van een geboekte vakantie is per persoon en is inclusief excursies, accommodatie, maaltijden, vervoer vanaf de opstapplaats naar de bestemming (afhankelijk van het geboekte reistype), begeleiding en/of zorg.
2.4.1 Bevestiging factuur
Binnen 14 dagen na de boeking ontvangt de deelnemer een bevestiging per e-mail, die tevens dient als factuur. Deze factuur graag nauwkeurig controleren op juistheid. Eventuele correcties kunnen binnen 5 werkdagen na de verzenddatum worden doorgegeven. Alleen Adios Reizen heeft de bevoegdheid om de boeking te herroepen nadat deze is aanvaard. Herroeping vanwege correctie van fouten in de berekening van de reissom is toegestaan.
2.4.2 Betaling
- De aanbetaling voor een reis is 20% van de totale reissom. Deze moet uiterlijk 14 dagen na ontvangst van de boekingsbevestiging worden voldaan. De premie voor een eventueel afgesloten reis- en/of annuleringsverzekering wordt bij deze kosten opgeteld.
- De totale reissom dient uiterlijk 8 weken voor de aanvang van de reis in het bezit van Adios Reizen te zijn.
- Bij aanmelding binnen 8 weken voor aanvang van de reis dient de volledige reissom binnen 7 dagen in één keer te worden voldaan. Indien de betaling van de volledige reis niet 48 uur voor vertrek bij Adios Reizen binnen is, is het gerechtigd de boeking te annuleren. Reeds betaalde gelden worden dan niet gerestitueerd en de vordering blijft onverhoopt bestaan. De annuleringsbepalingen zijn onverminderd van toepassing. Bij iedere aanmaning zal €30,- administratiekosten in rekening worden gebracht. Wanneer niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, is automatisch het artikel “annulering door deelnemer” van de algemene voorwaarden van toepassing.
- Het is niet mogelijk om, in afwachting van een betaling uit het PGB, uitstel van betaling van de reissom te krijgen. Wanneer het PGB-geld niet wordt uitgekeerd, is dit geen geldige reden om de reis te annuleren.
- ACTIEVOORWAARDEN: bij boekingen, inclusief het aanmeldformulier, voor 1 februari dan kan gebruikgemaakt worden van de actieprijs. Adios Reizen geeft dan korting op de reissom, mits de volledige reissom in één keer wordt betaald binnen 14 dagen na het ontvangen van de boekingsbevestiging. Ontvangt Adios Reizen de reissom later dan de op de factuur genoemde datum, dan ontvangt u een nieuwe factuur, zonder deze actiekorting.
2.4.3 Annuleringsvoorwaarden
Het annuleren van een reis of geboekte diensten, zoals een reis- of annuleringsverzekering, dient uitsluitend schriftelijk of per e-mail te geschieden naar [email protected]. De datum waarop het annuleringsverzoek wordt ontvangen, geldt als de officiële annuleringsdatum. Deze datum wordt vastgesteld zodra het annuleringsverzoek door Adios Reizen is bevestigd.
2.4.4 Annulering door deelnemer
De annuleringskosten voor een reis bedragen:
- Bij annulering tot 42 dagen vóór de dag van vertrek: de aanbetaling;
- Bij annulering vanaf de 42e dag (inclusief) tot de 28e dag vóór de dag van vertrek: 35% van de reissom;
- Bij annulering vanaf de 28e dag (inclusief) tot de 21e dag vóór de dag van vertrek: 40% van de reissom;
- Bij annulering vanaf de 21e dag (inclusief) tot de 14e dag vóór de dag van vertrek: 50% van de reissom;
- Bij annulering vanaf de 14e dag (inclusief) tot de 5de dag vóór vertrek: 75% van de reissom;
- Bij annulering vanaf de 5e dag (inclusief) tot de dag vóór vertrek: 90% van de reissom;
- Bij annulering op de dag van vertrek of later: de volledige reissom.
Bovengenoemde kosten zijn exclusief boekingskosten (eenmalig € 30,00).
Indien een annuleringsverzekering is afgesloten, worden bij een geldige annuleringsreden bovengenoemde kosten vergoed. De vergoeding is exclusief de boekingskosten, afgesloten annuleringsverzekering, assurantiebelasting en poliskosten. De acceptatie van de reden staat echter altijd ter beoordeling van de verzekeringsmaatschappij. Vermeld bij de annulering het IBAN-rekeningnummer. Een uitgebreide toelichting op de verzekeringsvoorwaarden kunnen altijd bij Adios Reizen worden opgevraagd.
Omboeken
Indien een deelnemer op eigen initiatief besluit om te boeken naar een andere reis, zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing. Hierbij kan worden opgemerkt dat de verzekeringen eventueel kunnen worden overgedragen naar de nieuwe gekozen reis.
Indeplaatsstelling
Indien een deelnemer is verhinderd aan een reis deel te nemen kan hij/zij zelf een ander persoon aanmelden die in zijn/haar plaats wil gaan. Dit kan nadrukkelijk alleen onder de volgende voorwaarden:
- De plaatsvervanger voldoet aan alle aan de reisovereenkomst verbonden voorwaarden, zoals de leeftijdscategorie en de zorg- en begeleidingsvraag (dezelfde handjes categorie);
- Het verzoek wordt uiterlijk 7 dagen voor vertrek ingediend, dan wel zo tijdig dat de benodigde handelingen en formaliteiten kunnen worden verricht.
- De bij de reisuitvoering betrokken dienstverleners verzetten zich niet tegen deze indeplaatsstelling. De aanmelder, de deelnemer en degene die hem vervangt, zijn hoofdelijk aansprakelijk tegenover de reisorganisator voor de betaling van het nog verschuldigde gedeelte van de reissom en eventuele extra kosten veroorzaakt door de in plaatsstelling.
2.4.5 Annulering en wijziging van de reis door Adios Reizen
Adios Reizen streeft naar een soepele reiservaring voor al haar deelnemers, maar soms kunnen situaties ontstaan die annuleringen of wijzigingen noodzakelijk maken. Dit kan het gevolg zijn van factoren zoals onvoorziene prijsstijgingen, wijzigingen in gezondheidstoestanden van deelnemers, het niet bereiken van het minimumaantal vereiste deelnemers voor een reis of het ontbreken van geschikte reisbegeleiders. In dergelijke gevallen wordt er geprobeerd om alternatieve regelingen te treffen of, indien nodig, de reis te annuleren of aan te passen om de belangen en veiligheid van de deelnemers te waarborgen. Onder bepaalde omstandigheden heeft Adios Reizen het recht om de reissom te verhogen door stijgende vervoerskosten, zoals brandstoftoeslagen of vliegtickettoeslagen. Het doel blijft altijd om een positieve en gedenkwaardige reiservaring te bieden binnen de gegeven omstandigheden.
2.5 Vervoer
Adios Reizen stelt het vervoer zorgvuldig samen, met speciale aandacht voor de behoeften van de deelnemers. De reisbegeleiders ondergaan een training om ervoor te zorgen dat ze bekwaam zijn in het rijden van een bus, zodat iedereen samen veilig op reis kan gaan.
2.5.1 Vliegtickets
Bij Adios Reizen wordt het beheer van vliegtickets verzorgd door de reisbegeleiding of een medewerker van het team. Gedetailleerde informatie hierover wordt verstrekt in de aanvullende reisinformatie die voorafgaand aan de reis wordt verstuurd, via e-mail of per post. Op deze manier zorgt Adios Reizen ervoor dat de deelnemers goed voorbereid zijn en met vertrouwen op reis kunnen gaan.
De begeleiders zorgen voor een soepele afhandeling op de luchthaven, waarbij ze ondersteuning bieden aan de deelnemers indien nodig. Of het nu gaat om het inchecken, het navigeren door de luchthaven of het verkrijgen van assistentie op de luchthaven of aan boord van het vliegtuig, de begeleiders zijn er om ervoor te zorgen dat de deelnemers comfortabel en veilig kunnen vliegen naar hun bestemming.
2.5.2 Opstapplekken
Adios Reizen regelt voor de busjes die worden gebruikt tijdens de reizen. De begeleiders zijn ervaren bestuurders en nemen de verantwoordelijkheid voor het rijden van de busjes tijdens de reis.
Buitenland
Adios reizen en de reisbegeleiders spreken een centraal punt in Nederland af, waar de deelnemers samenkomen voordat de reis begint. Het is de verantwoordelijkheid van elke deelnemer om zelf het vervoer te regelen naar de afgesproken opstapplek.
Binnenland
Bij binnenland reizen wordt soms een centraal opstappunt afgesproken. Per reis staat vermeld of hier sprake van is. Het is de verantwoordelijkheid van elke deelnemer om zelf het vervoer te regelen naar de afgesproken opstapplek. Is er geen centraal opstappunt dan is de deelnemer zelf verantwoordelijk voor het vervoer naar de accommodatie. De reisbegeleiding staat klaar op locatie en hebben busjes tot hun beschikking om de deelnemers tijdens de vakantie van A naar B te rijden.
2.6 Accommodaties
Adios Reizen haar accommodaties worden zorgvuldig geselecteerd om ervoor te zorgen dat elke deelnemer een onbezorgde vakantie kan beleven. De accommodaties zijn afgestemd op de specifieke zorgbehoeften van de deelnemers. Adios Reizen streeft ernaar om een scala aan verblijfsopties aan te bieden die voldoen aan de diverse behoeften en voorkeuren van de deelnemers, zodat ze comfortabel kunnen genieten van hun vakantie, wetende dat hun zorgbehoeften worden begrepen en ondersteund.
2.6.1 Éénpersoonskamers
Een éénpersoonskamer is een kamer die voor één persoon is. Wanneer een deelnemer ervoor kiest om alleen in een éénpersoonskamer te verblijven, kan er een toeslag van toepassing zijn. Het recht op een éénpersoonskamer wordt alleen gegarandeerd als dit expliciet wordt bevestigd op de factuur van de boeking. Hoewel er vaak een toeslag wordt betaald, kan de kwaliteit, grootte, ligging en/of faciliteiten van een éénpersoonskamer iets minder zijn dan die van een tweepersoonskamer.
2.6.2 Twee- of meerpersoonskamer
Als er geen éénpersoonskamer is geboekt, dan wordt de deelnemer ondergebracht in een twee- of meerpersoonskamer, waarbij mogelijk één kamer moet worden gedeeld met andere deelnemers. Adios Reizen vraagt de deelnemers om open te staan voor het delen van een kamer. Dit draagt bij aan een gezellige en sociale sfeer tijdens de reis. Het is belangrijk om op te merken dat de begeleiders niet in dezelfde kamers als de deelnemers zullen verblijven. Zo wordt de privacy van alle deelnemers gewaarborgd. Adios Reizen streeft er echter altijd naar om kamergenoten zorgvuldig te selecteren, zodat iedereen een comfortabel verblijf kan hebben.
2.7 Klachten
Adios Reizen streeft naar een uitstekende ervaring voor al haar deelnemers. Desondanks is er begrip dat er soms gerechtvaardigde klachten kunnen ontstaan. Hoe werkt de klachtenprocedure?
- Als een deelnemer een klacht heeft, wordt deze bij voorkeur direct op het moment van ontstaan gemeld bij de reisbegeleider.
- Indien directe melding niet mogelijk is of de klacht niet bevredigend wordt afgehandeld, moet de klacht uiterlijk binnen 2 weken na afloop van de reis schriftelijk en gemotiveerd worden ingediend bij Adios Reizen.
- Adios Reizen zal de klacht zorgvuldig behandelen en binnen 1 maand na ontvangst schriftelijk reageren.
- Na ontvangst van deze reactie heeft de deelnemer 2 weken de tijd om hierop schriftelijk te reageren.
- Adios Reizen zal binnen 2 weken na ontvangst van de reactie een definitief besluit nemen.
- Indien er na deze procedure nog steeds geen overeenstemming is bereikt, wordt de deelnemer doorverwezen naar de Geschillencommissie Reizen.
Bij Adios Reizen wordt een klachtendossier bijgehouden waarin alle klachten worden geregistreerd. Alle ontvangen klachten worden minstens 3 jaar bewaard.
Alle informatie op deze website, evenals in de reisgids van Adios Reizen, is onder voorbehoud van druk-, typ-, en zetfouten.